12 Februari 2011

~Wang Kelian sehebat Pavillion KL~

Siapa yang pernah pergi wang kelian tu mesti tau dia hebat macam Pavillion KL ke tak...hehehe (gelak jahat skit)

Ok ok import tourist guide dari google jap

"Wang Kelian is a Perlis border town on the Malaysia-Thailand Border. It is one of two border crossings between Malaysia and Thailand in the state of Perlis. The other is Padang Besar. The village across the border from Wang Kelian is Wang Prachan in Satun province, Southern Thailand.



The village is a popular destinations for tourists and locals because of a huge market on both sides of the border. The governments of Malaysia and Thailand allow people to move freely across the border to shop wthin the confines of the market without the need for any documents."

Dah tau la lokasi Wang Kelian ni kat mana,sempadan Malaysia -Thailand. Kalau kedah bangga dengan Bukit kayu Hitam,dan Kelantan bangga denga Rantau Panjangnya, Perlis pun boleh berbangga dengan pekan Padang Besar dan Wang Keliannya juga...

Kalau korang biasa pergi ke Padang Besar,kedai dia banyak and teratur kan,tapi Wang Kelian ni kedai dia gerai-gerai biasa je kat tepi-tepi jalan. Gerainya memanjang sampai la ke Thailand nun. Before sampai ke Wang Kelian tu ada juga gerai-gerai kat tepi jalan tapi itu bukan ye,yang tu Malaysia punya. Yang gerai-gerai ini korang kena jalan kaki exercise sikit,tak leh naik kereta.

Sebabnya aku pergi dengan ndak yang bertindak sebagai pemandu arah kami,(honestly tak pernah pergi,walaupun kampung kat Perlis) ndak dah bagitau dah nanti sampai kat imegresen cakap nak letak kereta kat dalam tu sikit je,kalau tidak dekat 1km juga la kena berjalan nak ke Pasar Wang Kelian tu. hehe Tak sempat shopping dah panchit.

Barang-barang dia macam-macam. Yang selalu orang borong adalah toto dan comforter. Murah beb toto besar king punya rm40 je. Ko kalau beli AKEMi punya mau ratus-ratus juga. Bagi anak tidur sama je kencing bersepah atas tu..itu belum yang Aussino punya. Ha kalau sesiapa yang nak mencari perkakas dapur,sinilah tempatnya. Periuk besar nak rebus diri sendiri pun ada. Pilih dan bayar dan usung lah ke kereta.hehe

Kalau pandai tawar menawar,memang boleh dapat kaw-kaw punya harga la. Tapi mengkalau depa takmau turun harga,mintak macam mana pun tetap cakap "NO". Yang penting boleh guna duit Malaysia ye bayar...nak guna bath (bath ke)  pun boleh..

Owh sebelum terlupa,kalau ke sana,jangan lupa beli Pulut Ayam ye. Special menu from Pattani.. 



muka excited


muka poyos


itu imigresen Malaysia


wah wah dah sampai Satun,Thai,
Golok je belum *_*

sawadikap


wang terbang sana sini


saya dapat ini
one for me
one for him
boleh peluk-peluk... (gatal ^_^)

   JOM RAMAI-RAMAI KE WANG KELIAN......

2 ulasan:

ShazlinaSaad berkata...

eh bila nur gi wang kelian?kita pun pnh p dl..p awal2 pg mmg bes ..sejuk je..hehe

nur ikhyar dee berkata...

kan kan sejuk kan?

pergi masa cuti raya cina hari tu,tapi hari sabtu kedai tak banyak sangat la,ahad lagi hapening rasanya ^_^