12 Mac 2011

ada apa dengan PANDA

Tengah tengok tv3 ke sekarang?rumah saya tiada siaran berbayar Astro,so menonton drama-drama dan cerita dalam siaran percuma ja la...hehe. Sekarang tengah ditayangkan cerita Panda di tv3..tengok tak?? Saya tak tengok pun,haha (jahat) bukan apa,takut teringat kat seseorang...

Eh apa kaitan panda dengan seseorang pulak? HEHEHE... panda merupakan seseorang yang istimewa buat saya... Saya bagi gelaran Panda dekat dia selepas menonton Cerita Kungfu Panda dulu-dulu... ada persamaan antara panda dalam muvie tu dengan panda saya... Cuba teka tang mana??kuikui...

panda betul


panda mencik *_*

Sedikit Info mengenai PANDA

Panda Gergasi (bahasa Cina: 熊貓; pinyin: xióng māo), Ailuropoda melanoleuca ("kaki-kucing hitam-dan-putih = black-and-white cat-foot"), merupakan sejenis mamalia sekarang dikelaskan dalam keluarga beruang (Ursidae), yang berasal dari China tengah. Panda Gergasi hidup di kawasan pergunungan, seperti Sichuan dan Tibet. Pada akhir separuh abad ke-20, Panda menjadi lambang kebangsaan bagi Republik Rakyat China, dan sekarang digunakan dalam syiling emas Republik Rakyat China.


Nama Cinanya bererti "beruang-kucing," dan boleh juga dibaca terbalik bagi maksud yang sama. Julukan dunia Barat dinamakan menurut Panda Merah. Ia dahulunya dikenali sebagai Beruang Bersalin Kulit - Mottled Bear (Ailuropus melanoleucus).

Walaupun diketahui secara taksonomi sebagai maging, permakanan mereka hampir keseluruhannya maun. Malah, ia hidup hampir sepenuhnya memakan buluh. Secara teknikal, seperti kebanyakan haiwan, mereka adalah maserba, kerana pandas diketahui memakan telur, dan mereka memakan serangga bersama diet buluh mereka. Ia adalah sumber protein yang diperlukan.


Panda Gergasi juga merupakan saudara jauh Panda Merah, tetapi perkongsian nama kelihatannya diambil dari diet buluh yang sama. Sehingga kaitannya dengan Panda Merah diketahui pada 1901, Panda Gergasi dikenali sebagai beruang separuh warna.

10 ulasan:

gigiAriEma berkata...

aceceh... mencik panda dia sekerat pulak... dop nampok lor.. :)

mie berkata...

oh panda..
tangan panda mana pula tu..
hahahaa

amny berkata...

mataku dah macam panda sbb xtido malam..:)

new entry:
blogspot vs blogpot

nur ikhyar dee berkata...

@gigiAriEma

hehe
tokleh bagi nampol
k laie,dop kawin lgi... ^_^

nur ikhyar dee berkata...

@mie

tangan panda gemuk..
muahahaha
{mati aku kalau mencik baca}

*_*

nur ikhyar dee berkata...

@amny..

la..p tdoq cepat!!!
tapi jadi mata panda pun ok apa...comel :)

Un Phat Lee berkata...

panda mencik? haha.apakah?

Dda Ly berkata...

saye geram je tgk pancake tu...comel betol!

:)

nur ikhyar dee berkata...

@Un Phat Lee

my panda la :)

nur ikhyar dee berkata...

@Dda Ly

eh eh pancake kat mana tu???
*_*